Tuvākie pasākumi
“Bērnu, jauniešu un vecāku žurija”
Izglītojošs > Atpūta
No 21.05.2020 līdz 01.12.2020
Ķeguma “Veselības apļi 2020”
Sports > Sacensības
No 15.06.2020 līdz 24.08.2020
Izstāde "Sociālie tīkli"
Kultūra > Izstāde
No 16.06.2020 līdz 15.07.2020
Rembates “Veselības apļi 2020”
Sports > Sacensības
No 17.06.2020 līdz 26.08.2020
“Rembates sporta svētki 2020”
Sports > Sacensības
18.07.2020
Jautājums domei

Aktualitātes

Attēli un video

Jaunumi


Izplatītākais „saaukstēšanās” iemesls ir novājināta imūnsistēma un dažādi vīrusi.

Svarīgi ir uzturēt un veicināt kopējo organisma veselību. Tas nozīmē - veselīgs dzīves veids bez kaitīgiem ieradumiem, pilnvērtīgs, vitamīniem bagāts uzturs un dabīgie imunitātes stiprinātāji. Vairāki no profilaktiskajiem pasākumiem var aizkavēt vai novērst saslimšanu, kā arī veicināt izveseļošanos.

PIEMĒROTS APĢĒRBS
Ir ļoti svarīgi ģērbties piemēroti laika apstākļiem. Ja organisms pārlieku atdziest -  strauji krītas imunitāte. Tomēr, ja bērns ir pārlieku silti apģērbts un sasvīdis – tas ir tik pat slikti. Svarīgi ir savlaicīgi pielāgoties konkrētiem apstākļiem.

BIEŽI MAZGĀT VAI DEZINFICĒT ROKAS
Regulāra roku mazgāšana (ne skalošana) ir primārais, par ko jādomā, lai izvairītos no baciļu nokļūšanas organismā. Rokas jāmazgā siltā ūdenī un ar ziepēm – tikai ar tīru ūdeni nebūs gana, jo tas nespēj iznīcināt baciļus. Roku mazgāšanā priekšrocība dodama šķidrām ziepēm, jo baktērijas saglabājas cietajos ziepju gabalos. Rokas ieteicams mazgāt aptuveni ik pēc divām, trim stundām, turklāt tas jādara rūpīgi, jāmazgā ne tikai plaukstas augšējo un apakšējo daļu, kā tas vairumā gadījumu ierasts, bet arī pirkstu starpas.

Tāpat, lai rūpētos par higiēnu, var izmantot roku dezinfekcijas līdzekļus, ko lieto vairākas reizes dienā. Gan ziepes, gan dezinfekcijas līdzekļi ir vajadzīgi baciļu un mikrobu iznīcināšanai, taču nevajadzētu pārspīlēt un lietot tos pārlieku bieži, jo roku veselībai ilgtermiņā svarīgi saglabāt to dabīgo mikrofloru. Centies rokas nosusināt papīra dvieļos, nevis izmantot vienu un to pašu dvieli vai elektrisko roku žāvētāju. Elektriskie roku žāvētāji var veicināt baktēriju izplatīšanos telpā.

Rokas jāmazgā: pirms ēšanas, dzeršanas, zāļu lietošanas, dekoratīvās kosmētikas uzlikšanas, rīcības ar kontaktlēcām, pirms ēdiena gatavošanas un pasniegšanas, pēc klepošanas vai deguma šņaukšanas, saskares ar ķermeņa šķidrumiem (deguna izdalījumi, asaras, siekalas), pēc tualetes lietošanas, pieskaršanās naudai, publisko vietu apmeklēšanas.

Jāpārliecinās, ka arī bērni bieži un rūpīgi mazgā rokas.

IZVAIRĪTIES NO AUGŠĒJO ELPCEĻU AIZSKARŠANAS AR ROKĀM
Aktīvākajā vīrusu izplatības laikā jāpiedomā arī pie roku kustībām. Apzināti ar tām nevajadzētu aizskart muti, acis, degunu un arī seju – ja rokas būs inficētas ar baciļiem, nemanot tie tiks pārnesti uz augšējiem elpceļiem, kas ir tiešais kanāls, lai tie nokļūtu organismā. No elpceļu un sejas aizskaršanas jāizvairās arī tad, ja cilvēks jau ir saslimis, jo, pārnesot baciļus no vienas uzņēmīgas ķermeņa daļas uz citu, vīrusi var izraisīt jaunas saslimšanas, piemēram, konjunktivītu.

SARGĀT DEGUNA GĻOTĀDU
Dodoties uz publiskiem pasākumiem un vietām, kur apgrozās daudz cilvēku, ir slikti vēdinātas telpas - no baciļiem var izvairīties, profilaktiski lietojot dažādus aizsarglīdzekļus gēlu jeb ziežu formās. Tiem ir pretvīrusu un antibakteriāla iedarbība, kas iznīcina baciļus, pirms tie nokļuvuši organismā. Aizsarglīdzekli jāuzziež plānā slānī uz deguna gļotādas un ādas tieši zem nāsīm, pirms dodaties publiskās vietās laikā, kad ir augsts saslimšanas risks.

VĒDINĀT TELPAS
Ja jāpavada sava ikdienu nevēdinātās telpās kopā ar kādu, kuram jau ir pielipis nevēlamais vīruss - draud daudz lielāks risks saķert šo pašu slimību. Ik pa laikam telpās ielaid svaigu gaisu, tomēr rūpējoties, lai neveidojas caurvējšs. Gaisa plūsma izkliedēs vīrusu daļiņas tā, lai tās nenokļūtu pie tevis.

Jācenšas mitrināt iekštelpu gaisu, bieži uzkopt telpas izmantojot sadzīvē lietojamos mazgāšanas līdzekļus.

SABALANSĒTS DIENNAKTS REŽĪMS
Ja naktī izgulies vismaz 7-8 stundas - ir trīs reizes mazāks risks saslimt, nekā tiem, kuri izguļas mazāk.

Svarīgs ir iekšējais miers un pozitīvās emocijas, samazinot garīgu pārpūli, jo stress un saspringums negatīvi ietekmē kopējo veselības stāvokli.

IZSKALO DEGUNU
Atgriežoties mājās, der izskalot rīkli un degunu ar kumelīšu, kliņģerīšu zāļu tēju vai vēl labāk – ar  sāls ūdeni, jo deguna un rīkles gļotāda ir vīrusu ieejas vārti. Tas palīdzēs izskalot visus nevēlamos putekļus un mikrobus, pirms tie ir iekļuvuši dziļāk organismā.

IZVAIRIES NO ŠĶAUDĪTĀJIEM
Censties pēc iespējas retāk apmeklēt vietas, kur uzturas daudz cilvēku – masveida pasākumus slēgtās telpās, sabiedriskajā transportā u.tml. Jācenšas izvairīties no pārāk ilgas uzturēšanās slēgtās telpās, īpaši ar cilvēkiem, kuri jau ir saslimuši. Ja nav iespējams no tā izvairīties, tad noteikti bieži jāvēdina telpas. Satiekoties ar draugiem vai paziņām, atturieties no draudzīgā skūpsta vai ciešiem apskāvieniem (ciešas saskaršanās), it īpaši, ja kādam ir saaukstēšanās pazīmes. Saprotams, ka vēlamies būt pieklājīgi, tomēr ir ļoti svarīgi ieturēt nelielu distanci no tiem, kuri saķēruši nelaimīgo vīrusu.

Nelietojiet kopīgus traukus un galda piederumus (glāzes, karotes un citus).

IEMET SOMIŅĀ VESELĪBU SPĒCINOŠAS LEDENES
Bioloģiskās ledenes noder uzreiz kā sāc just pirmos saaukstēšanās simptomus. Tās ir bagātinātas ar medu, ēteriskām eļļām un dažādiem veselību spēcinošiem ekstraktiem. Turklāt tās ir ļoti garšīgas – noderēs kā našķis. Vairo veselību uzcienājot arī apkārtējos.

NĒSĀ LĪDZI ŪDENS PUDELI
Šķidrums palīdz šķidrināt gļotas, kuras rodas organismā, kad ir draudi saslimt. Un, kad šīs baciļu pilnās gļotas ir šķīdinātas, tās vieglāk izkļūst no organisma. Ārsti iesaka ik dienu izdzert vairāk kā 1 litru ūdens un veselību spēcinošas tējas.

PIEŠAUJ ASUMIŅU SAVAI ĒDIENKARTEI
Tā ir taisnība, ka čilli, karijs un citas ugunīgās garšvielas palīdz attīrīt deguna blakusdobumus. Mums visiem zināms, ka asi ēdieni liek acīm asarot un deguniem tecēt. Līdz ar to deguna aizlikums mazinās un mēs varēsim brīvāk elpot. Tā arī veicināsim vīrusu izkļūšanu no organisma.

IEELPO ĒTERISKĀS EĻĻAS
Izmantot inhalācijas dziedinošo spēku. Bļodā vai izlietnē iepilda karstu ūdeni un tajā iepilina dažas pilītes eikalipta vai priedes ēteriskās eļļas. Noliecies virs trauka, apsedz galvu ar dvieli un vienmērīgi ieelpo spirdzinošos tvaikus 5-10 minūtes. Ja esi jau apslimis, inhalāciju vēlams veikt vairākas reizes dienā. Šo ēterisko eļļu antibakteriālās daļiņas pārklāj gļotādu deguna dobumā, tādējādi iznīcinot esošos vīrusus un neļaujot organismam uzņemt citus.

SVAIGS GAISS
Maksimāli bieži uzturies svaigā gaisā - pastaigājoties pēc darba, skolas. Pārvietojoties pa pilsētu, centies neizmantot sabiedrisko transportu vai automašīnu. Vēlamas regulārās fizikās aktivitātes un atpūta svaigā gaisā. Piekopjot aktīvu dzīves veidu, regulāri vingrinājumi uzlabo vispārējo veselību un pašsajūtu.

ATMET KAITĪGOS IERADUMUS
Atmetot vai ierobežojot smēķēšanu, alkohola lietošanu, kas būtiski nelabvēlīgi ietekmē kopējo organisma veselības stāvokli, var uzlabot arī imunitāti pret vīrusu saslimšanām.

RĪKOJIES ĀTRI
Svarīgi reaģēt jau pie pirmajiem slimības simptomiem, lietojot dabīgas izcelsmes preparātus organisma spēcināšanai vai saaukstēšanās simptomu mazināšanai. Paaugstinātas C vitamīna devas, ehinācejas un plūškoka preparātus, propolisu, medu. Organismam nepieciešama maksimāla atpūta – nedrīkst iet uz darbu, skolu vai bērnudārzu ar saslimšanas pazīmēm. Lieto pietiekami daudz šķidruma - apmēram 1.5-2 l diennaktī.

"NEDALIES" AR BACIĻIEM
Ja esi apslimis un nošķaudies, tad vīrusi var aizceļot pat 6 metru radiusā. Ja imūnsistēma tomēr nav bijusi pietiekami spēcīga un gadījies saslimt, stingi jāievēro klasiskos personīgās higiēnas noteikumus. Neaizmirst šķaudot ar elkoņa iekšpusi aizklāt muti, izmantot vienreizlietojamos kabatlakatiņus, kurus pēc lietošanas nekavējoties izmest ārā, nevis ielikt kabatā nākamajai reizei, izmantot atsevišķu dvieli, bieži mainīt gultasveļu, ēst un dzert tikai no saviem traukiem, kā arī pienācīgi uzkopt un vēdināt telpas.

Ja nav iespējams izvairīties no kontakta ar ģimenē saslimušiem cilvēkiem, kuri klepo, šķauda un pārnēsā infekcijas ierosinātājus, lieti noderēs sejas maska. Tomēr efektīvākā pieeja būs, ja sejas masku nēsās pats saslimušais, tādējādi aizturot baciļu izplatību. Lietojot sejas masku, tā jāmaina pēc iespējas biežāk, vismaz trīs, četras reizes dienā.

Un vēlreiz - nedrīkst iet uz darbu, skolu vai bērnudārzu ar saslimšanas pazīmēm!


Lai jums laba veselība!
Ineta Raga

Raksts tapis sadarbībā ar Starptautisko soroptimistu klubu "Ogre - Ķegums"
    

 

Fakti par novadu

Platība
490 km2
Iedzīvotāju skaits
5822
Pašvaldības ceļu garums
244 km
Nodarbinātības procents
97,5 %

Noderīgas saites